onsdag 22 april 2009

Öronbesvär och beslutsvånda

Ibland är det bra, ja till och med en stor fördel, att ligga vaken på natten och klura på saker och ting, i mitt fall bygget. I natt var det Elins öroninflammation som höll mig vaken och så här i efterhand kan jag bara säga att TUR var väl det.

Jag låg och tänkte på vårt nya kök och insåg att vi har gjort en grovmiss i planeringen. Vi har glömt att skorstenen tar en del plats (40 cm) bakom vedspisen, vilket får konsekvenser för köksinredningen. Eftersom vi vill att vedspisen sitter på samma linje som skåpstommarna (och alltså INTE sticker ut) så måste skåpstommarna skjutas ut lika mycket som skorstenen är djup. Och det låter ju enkelt att fixa, men det får i sin tur konsekvenser för fönstersättningen - med den nya placeringen av skåpstommarna hamnar ett av köksfönsterna i ett hörn istället för ovanför diskbänken. Och eftersom murningen går i en rasande fart där ute så blev det en stressig överläggning per telefon med maken (som satt i möte) om vi ska flytta fönstret, samtidigt som jag försökte ha koll på hur långt gubbarna hade kommit och om det snart var för sent att ändra sig, samtidigt som jag ringde vårdcentralen på mobilen för att boka en tid för Elins öroninflammation, samtidigt som gubbarna knackade på dörren och ville ha ström och vatten. Puh.

Vi bestämde oss för att flytta fönstret i alla fall och det blir både lite plus och lite minus med det beslutet, men i slutändan blir det nog bäst så här. Nu kan vi hur som helst välja hur vi vill göra med köksinredningen. Om vi inte hade flyttat fönstret hade vi varit fast i en lösning där vedspisen sticker ut.


Det är ungefär så här vi ska göra med vedspisen, den ska muras in i en stomme och ovanför kommer en murad spiskåpa. Eventuellt sätter vi in ugnen och hällen i stommen också, men det är fortfarande lite oklart - diskussioner pågår.

(Elins trumhinna verkar ha spruckit nu så då ska väl värken avta, om det stämmer som jag läst)

Inga kommentarer: