tisdag 5 maj 2009

Trotstider

Så här mitt uppe i bygget har Elin tagit ett stort kliv rakt in i trotsåldern, det skedde egentligen på dagen då hon blev 2,5 och det är ju helt i linje med skolboken. Pappa och jag som tyckte att vi hade blivit duktiga på att hantera förtrotsen och tänkte att det här var ju ingen match och så inföll då den RIKTIGA trotsen och himmel vad saker och ting vändes upp och ner här hemma.

Det är bara NEJ, VILL INTE och KAN SJÄLV som gäller och vad man än gör så gör man fel. Idag bröt hon fullständigt sönder och samman för att jag inte skulle gå på toaletten samtidigt som hon, jag sa att jag är inte kissnödig men jag kan låtsas att jag kissar. Nej det gick inte för sig mamma skulle också kissa nuuuuuuu och hon grät och skrek och var jättearg, länge. Lilla fröken har helt enkelt insett att hon inte kan styra allt här i världen och det är klart att det är jobbigt att upptäcka.

Men med Barnaboken i ett stadigt grepp under armen så känner vi oss rustade och torts allt så har vi ju övat rätt länge på förtrotsen och som det verkar så är det samma mönster som utspelas. Skillnaden är bara att allt är gånger hundra och trixen och avledningen måste vässas en aning. Vi försöker också efterleva de kloka råden vi fick vid en Anna Wahlgren-träff, jag skrev om det på min mammablogg i april förra året.

Att hjälpa till hemma är en annan bra sysselsättning så här i trotstider, så vi snickrar vidare på lekstugan och nu är kioskluckan färdig och sista väggen uppe. Nästa steg är taket.

För den som tycker att målningen ser lite knasig ut kan jag berätta att jag använder gamla brädor från en bokhylla vi snickrade en gång, men lekstugan ska målas i engelsk röd så småningom och då blir allt lite mer enhetligt.
Lekstugan har också förärats med en brevlåda (som jag köpte på loppis för något år sedan och inte visste vad jag skulle använda den till men som med det mesta med mina loppisfynd så brukar de alltid komma till användning, för eller senare).

Inga kommentarer: