måndag 13 juli 2009

Snabba puckar




Jag var ute och fotograferade tak idag, svarta papptak med listtäckning. Vi fick nämligen en sån där otäck fråga som kräver snabbt svar, helt normalt i byggbranschen men lite jobbigt för mig som gammal kontorsråtta som gärna vill ha några dagar och möten och överläggningar på mig innan jag levererar svar. Nåja, jag har vant mig vid snabba puckar så när frågan om hur vårt tak ska se ut dök upp klockan åtta ikväll så var det inte så mycket att fundera på utan mest vara glad att man inte druckit vin till maten så att man kunde kasta sig i bilen och köra iväg och fotografera tak.

Vi har valt listtäckning UTAN den traditionella "sargen" (för vattenavrinning) som egentligen är det rätta om man ska gå efter gammalt byggsätt. Men eftersom vi är lite moderna av oss och inte slaviskt alltid rättar oss efter det som är korrekt i byggnadsvårdssammanhang så har vi valt hängrännor istället. Det här med sarg funkade inte riktigt på lilla taket, mellan nya och gamla byggnaden, så då valde vi hängrännor på alltihop istället för att blanda sarg och hängrännor (vilket jag såg att någon hade gjort där jag var och fotade, och det var inte riktigt lyckat).

Så här ska det egentligen se ut, med sarg (eller vad det nu kallas) istället för hängrännor. Men går det inte så går det inte.

Inga kommentarer: